arrow

Ane Brun möter Radiokören

Vem kunde ana att singer-songwritern Ane Bruns musik hade så mycket gemensamt med sin engelske renässanskollega John Dowlands. Bådas musik är starkt melodisk och har texten i centrum. Genom att skala ned musiken till sina enklaste beståndsdelar kan sångerna sedan byggas upp igen, sida vid sida, i en fascinerande, gemensam ny musikalisk identitet.

Biljetter

RADIOKÖREN

dot 2018/2019

Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Genom att färdas fritt mellan musikhistorien och samtiden i sökandet efter det som förenar, väver arrangören, komponisten och dirigenten Hans Ek samman olika musikaliska uttryck med varandra. Han har samarbetat med musiker och artister som Zara Larsson, Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman och med ensembler som Göteborgs Symfoniker, nederländska Metropole Orkest, Copenhagen Phil och Sveriges Radios Symfoniorkester. Hans fungerade som musikalisk ledare vid nypremiären av Kristina från Duvemåla 2013 och har även under tio år verkat som konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Hans egna produktioner har spelats flitigt i Sverige och utomlands, däribland E.S.T. Symphony, Bowie in Berlin, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54–Disco Inferno, Dance Music Symphony och Eno Remixed for Orchestra. Merparten av dessa är även kända för Berwaldhallens publik. Han har arrangerat och dirigerat musik till filmer som Oscarsbelönade Hämnden av Susanne Bier, Kon-Tiki, samt Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan, båda av Tomas Alfredson. Med hans egen ensemble, Modern Fantazias, har Ek arbetat med musik av Kraftwerk, Brian Eno, John Cage och Lana del Rey.

Eks pianokonsert Soundscapes 1974–78 uruppfördes i februari 2020 av Västerås Sinfonietta och den finländske pianisten Iiro Rantala. I mars 2022 hade Eurydike – en industribarockopera av Linus Fellbom och Hans Ek premiär på Wermland Opera. Året innefattade även samarbeten med Eva Dahlgren, Stewart Copeland, Rufus Wainwright och Gregory Porter. I februari 2023 uruppfördes Kenneth Kvarnströms föreställning 12 Songs+ på GöteborgsOperan med Ane Brun och operans danskompani och orkester.

Ane Brun är en flerfaldigt prisbelönad sångerska och låtskrivare som har givit ut flera album sedan Spending Time with Morgan från 2003. Efterföljande A Temporary Dive belönades med norska Spellemannprisen för Bästa kvinnliga artist, liksom sången Lift Me från samma års album Duets utnämndes till Årets hit. Hon har gjort flera uppmärksammade artistsamarbeten med bland andra Madrugada, Thomas Andersson Wij, Elin Sigvardsson och Leonard Cohen och har även i sitt konstnärskap engagerat sig i arbetet kring klimatförändring.

Violinisten Veronika Novotná är sedan 2010 anställd i Sveriges Radios Symfoniorkester. Tidigare var hon vice konsertmästare i Tjeckiens nationella symfoniorkester och innan dess konsertmästare och solist i Tjeckiska kammarfilharmonikerna. Med Tjeckiens nationella symfoniorkester har hon turnerat runt i Europa och Japan och gjort ett stort antal inspelningar av såväl klassisk musik som filmmusik. Hon har arbetat med dirigenter som Riccardo Muti, Herbert Blomstedt, Esa-Pekka Salonen och Daniel Harding. Hon har studerat för lärare som Jan Drha och David Nečas och tog 2001 en masterexamen i musik vid konservatoriet i České Budějovice. Hon spelar på en Vladimír Pilař, 1987.

&

Johanna Sjunnesson har sedan 1999 sin hemvist som cellist i Sveriges Radios Symfoniorkester och rör sig även vant bortom orkestermusikens gränser. Som solist har hon framträtt i Berwaldhallen, på Konserthuset, Cirkus och i Blå hallen, på Grammisgalan och Polarprisbanketten, där hon framträtt med egenkomponerad musik.

I sina egna kompositioner inspireras Johanna av olika genrer, från från barock och klassisk musik till ambient och electronica. Hennes musik har spelats i både radio och tv, och hösten 2023 släpps en skiva med musik för solocello och en i ambient-stil inspelad med Islandsbaserade Mikael Lind. Lind medverkar även på EP:n Celistial släppt 2021, där Johanna tolkar musik av bland andra Marin Marais, Henry Purcell och Johann Sebastian Bach.

Johanna Sjunnesson studerade vid Kungliga Musikhögskolan för Elemér Lavotha, samt utomlands genom flera stora stipendier.

Margareta Nilsson är Straussorkesterns egen harpist men har även framträtt med de flesta symfoni- och operaorkestrar i Sverige. Hon har medverkat i konserter med många artister i olika genrer, Monsterrat Cabellé, Luciano Pavarotti, Helene Sjöholm, Peter Jöback, Marie Fredriksson, Robert Wells m.fl. i allt från klassiskt till musikal och pop. Margareta är en mycket efterfrågad lärare och undervisar bl.a på Lilla Akademien i Stockholm och Uppsala Kulturskola där hon har 15 harpelever!

Ale Möller är en sant gränslös musiker. Han är multiinstrumentalist. Bouzouki, dragspel, kohorn, mandola, mungiga, cittra är bara några av de över 20 instrument som han under ett konsertframträdande kan plocka fram, och spela med full briljans.

Han står också för ett gränslöst musikanteri på så sätt att han har förmågan att blanda musik från vitt skilda geografiska och kulturella håll, och göra det på ett fullständigt organiskt sätt. Ibland i ett och samma stycke musik, som när han väver ihop en traditionell spelmansvals eller polska med någon Beatleslåt, eller spelar en visa av Evert Taube förklädd till reggae – och får det att låta som det naturligaste i världen.

Ale Möller är bördig från Skåne, började som jazztrumpetare, och närmade sig folkmusiken när han for till Grekland och lärde sig spela bouzouki. Där var han medlem i musikgruppen Neo minore, som ofta samarbetade med Mikis Theodorakis. Åter i Sverige fortsatte han att utforska traditionsmusik från när och fjärran- nordisk spelmansmusik, traditionsmusik från Afrika, Mellanöstern, Asien, hela världen – och göra den till sin. Det har blivit ett flitigt turnerande och konserterande och ett hundratal skivinspelningar. Flera av dem har belönats med en Grammis. Han har ingått och ingår i en rad konstellationer: Hedningarna, Filarfolket, Frifot, den egna orkestern Ale Möller Band.

Få kan som Ale Möller skapa en sådan musikglädje, ”tokglädje”, som en recensent uttryckte det, både på och utanför scenen. Det har han själv också sagt är ett uttalat mål han har med sitt musikanteri: Glädje.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus