Carmina Burana & Emmy Lindströms Rösaring
Carmina Burana – sånger från Beuren – är den tyske kompositören Carl Orffs tonsättning av förbjudna folkdikter från 1100- och 1200-talet. Det närmast ikoniska verket tolkas här av Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, sopranen Karolina Bengtsson, tenoren Tobias Westman och barytonen David Risberg under ledning av den taiwanesiska dirigenten Yi-Chen Lin. Dessutom uruppförs Emmy Lindströms Rösaring – konsert för orkester inspirerad av en vidunderligt belägen fornlämning från vikingatiden.
”O Fortuna! velut luna statu variabilis” (Åh, lyckan, liksom månen, är föränderlig) – denna fras öppnar den dramatiska kantaten Carmina Burana (sånger från Beuren) från 1936 av Carl Orff, ett av musikhistoriens mest populära körverk.
Förbjudna texter från Beuren
Beuren i titeln var ett benediktinkloster i Bayern där man 1803 upptäckte de profana texter som Carmina Burana består av. Samlingen innehöll mer än 250 sånger och dikter som ger oss en unik inblick i den medeltida poesin. De är skrivna under 1100–1200-talet av anonyma munkar, vagabonder och studenter och växlar mellan latin, provensalska, medel- och fornhögtyska och var på sin tid förbjudna för vad man då tyckte var hädelse.
Av en ”lycklig tillfällighet” kom Orff över en publicerad utgåva av dikterna från 1847 och blev helt tagen av vad han läste. ”Bilder och ord kastade sig över mig. Även om jag till en början bara lärde känna innehållet i stora drag stod i mina tankar omedelbart ett nytt verk klart, ett scenverk med sång- och danskörer, som skulle bygga endast på bilderna och texterna.”
Texterna handlar om det flyktiga livets gång och det nyckfulla ödet – om lycka och olycka, visdom och dårskap, mod och feghet, skönhet och fulhet, glädje och sorg. Dessa tidlösa mänskliga iakttagelser och reflektioner tog Orff fasta på då han komponerade Carmina Burana.
Han valde ut 24 texter som kretsade kring tre livsbejakande teman; den trivsamma samvaron på tavernan, vårens och hoppets återkomst samt kärlekens kraft.
Kantaten börjar och slutar med sin mest kända sats, O Fortuna, ett dånande körstycke som har använts flitigt i filmer och populärkultur. Inom konsten är Fortuna, ödets och lyckans gudinna, ofta avbildad balanserande på ett bevingat klot eller hjul, vilket ska symbolisera att hon vid minsta vindpust svänger än hit, än dit.
Medryckande musik
Orffs musik är modern och rytmiskt medryckande med inspiration från Stravinskij, blandat med uttrycksfulla melodier och medeltida stildrag, bordunackompanjemang och kyrkotonarter. Resultatet är en dramatisk upplevelse, med kraftfulla refränger och uttrycksfull orkestrering. Orff ville förnya musikdramatiken och scenkonsten med det han kallade ett sceniskt oratorium, där ord, dans och musik blev beståndsdelarna i ett allkonstverk. Carmina Burana hade premiär 1937 i Frankfurt am Main, och blev en överväldigande framgång. Dess dramatiska kontraster och suggestiva musik gör den till ett av de mest populära klassiska verk som någonsin komponerats.
När Carmina Burana nu framförs i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen görs det med den 100-års jubilerande Radiokören, Storkyrkans Kammarkör, Radiosymfonikerna och solisterna Karolina Bengtsson, Tobias Westman och årets Klassiska artisten i P2 David Risberg. Den hyllade taiwanesiska dirigenten Yi-Chen Lin gör dessutom sin debut i Berwaldhallen med detta monumentala verk.
Exklusivt uruppförande
Konserten avslutas med uruppförandet av den svenska kompositören Emmy Lindströms Rösaring – konsert för orkester inspirerad av en fornlämning precis vid gränsen mellan Stockholms och Uppsala län med flera tusen år gamla rötter.
Andreas Konvicka
Medverkande
Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.
Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.
Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.
Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.
Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.
Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.
Yi-Chen Lin kommer från en musikerfamilj i Taipei, Taiwan. Som barn flyttade hon till Wien där hon utbildades först som violinist och pianist, och senare som dirigent. Bland sina mentorer kan hon Lin räkna Zubin Mehta, Alberto Zedda, Bernard Haitink och David Zinman. Mellan hösten 2020 och våren 2023 var hon kapellmästare och musikalisk assistent vid Deutsche Oper Berlin. Efter en framgångsrik debut med Mark-Anthony Turnage’s Greek dirigerade hon där flera föreställningar, inklusive Carmen, Trollflöjten, Die Fledermaus, Barberaren i Sevilla, Simon Boccanegra och Maskeradbalen.
Nyligen har Lin dirigerat föreställningar vid Lyric Opera Chicago med La Cenerentola och vid Den Norske Opera med Dialogues des Carmélites. Hon har också dirigerat konserter med orkestrar som Sächsische Staatskapelle Dresden och Taipei Symphony Orchestra. Kommande engagemang inkluderar Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orchestre National de France samt operaproduktioner som Hansel och Gretel vid Komische Oper Berlin och Nabucco vid Opéra de Toulon. Hennes operaengagemang har tidigare även inkluderat produktioner till Teatro Nacional de São Carlos i Lissabon, Teatro de la Zarzuela i Madrid, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Principal i Palma de Mallorca, Ópera de Tenerife, Opera Ballett Vlaanderen, Oper Frankfurt och Staatsoper Stuttgart. Hon är även en återkommande gäst vid festivaler som Rossini Festival Pesaro, Quincena Musical i San Sebastián och Festival de San Lorenzo.
Carmina Burana blir Yi-Chen Lin debut i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen.
Svenska sopranen Karolina Bengtsson är från och med säsongen 2023/24 engagerad i solistensemblen på Oper Frankfurt där hennes roller omfattar Silvia i en ny produktion av Mozarts Ascanio in Alba, Belisa i Wolfgang Fortners In seinem Garten liebt Don Perlimplin Belisa, Pamina i Trollflöjten, Första jungfru i Strauss Daphne och En herdegosse i Wagners Tannhäuser. Hon gjorde sin debut på Oper Frankfurt säsongen 2021/22 då hon anslöt sig till Oper Frankfurts Opera Studio.
Bengtsson studerade på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn, samt på Mozarteum i Salzburg, under bland andra Barbara Bonney och Wolfgang Holzmair i Lied. Sedan sin examen 2021 har Bengtsson samarbetat med dirigenter som Benjamin Reiners, Daniel Geiss och Andreas Spering.
Hennes konsertrepertoar innefattar ett brett urval av romans- och konsertarior såväl som oratorier. 2018 uruppförde Bengtsson Döden och Julia, ett stycke av Daniel Nelson med libretto av Tuva-Lisa Rangström, skrivet och dedikerat till henne, Musica Vitae och violinisten Malin Broman.
Karolina Bengtsson har erhållit ett flertal priser, däribland The Best Young Artist award på International Singing Competition Die Meistersingen von Nürnberg, tredje pris i International Haydn Competition for Classical Lied and Aria i Österrike, förstapriset – the Golden Victoria – på den stora internationella sångtävlingen Debut International Singing Competition i Weikersheim samt Prize Beethoven Lieder under Rheinsberg International Singing Competition.
Tobias Westman är en av Sveriges mest lovande sångare. Han har erhållit det prestigefyllda Jenny Lind-priset, Anders Walls Giresta-pris och Birgit Nilssons stipendium.
Tobias anlitas regelbundet av scener både i och utanför Sverige och han har bl a framträtt på Opéra National de Paris, Kungliga Operan i Stockholm, Malmö Opera, Wermland Opera och i Vattnäs Konsertlada. Roller på repertoaren är Tamino i Trollflöjten, Jussi i Silverfågeln av Mats Larsson Gothe, Pinkerton i Madame Butterfly, Gastone i La Traviata och många fler. Under 2022 har han gjort roller i Parsifal, Wozzeck och TrollfIöjten på operan i Paris.
Barytonen David Risberg är av Sveriges Radio utsedd till Klassiska artisten i P2, ett utnämnande som sträcker sig över säsongen 2024–2025. Han inledde säsongen med rolldebut som Guglielmo i Mozarts Così fan tutte på Malmö Opera. Säsongen innan sjöng han Mr. Darcy i Daniel Nelsons Stolthet och fördom på Norrlandsoperan, var cover som John i Mikael Karlssons Melancholia på Kungliag Operan och medverkade i Drottningholms slottsteaters barnproduktion Hjärtat stormar så vilt.
Säsongen 2022–2023 rolldebuterade Risberg som Marcello i Malmö Operas turnéproduktion av Giacomo Puccinis La bohème och som Demetrius i Benjamin Brittens En midsommarnattsdröm på Kungliga Operan. Sommaren 2023 sjöng han Lord i urpremiären av Daniel Nelsons Andefabriken på Vadstena-Akademien.
David Risberg gjorde sin debut som Kråkan i Benjamin Staerns Snödrottningen på Kungliga Operan säsongen 2021–2022. Två roller följde kort därpå på samma scen: Marco i Giacomo Puccinis Gianni Schicchi och Bello i Puccinis Flickan från Vilda Västern. Han sjöng Paul i Kamraternas uppsättning av Philip Glass Les enfants terribles 2022 och har framträtt på Confidencen som Alcasto i Vilhelmina av Bayreuths Argenore samt i Henry Purcells Hail! Bright Cecilia.
Musiken
Rösaring – att inspireras av en plats
Rösaring är namnet på en fornlämning precis vid gränsen mellan Stockholms och Uppsala län. Rösaring är också titeln på Emmy Lindströms nya konsert för orkester som den 9 maj 2025 uruppförs av Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen. Tove Dahlberg träffade den svenska tonsättaren för ett samtal om kompositionsstrategier och inspirationskällor.
Du har skrivit musik för många olika sättningar; allt från rena soloverk för ett instrument och kammarmusik för duos och kvartetter, till körstycken, musik för stråkorkester, blåsorkester och symfoniorkester, två klarinettkonserter, samt en opera. Vad var speciellt med just den här beställningen från Sveriges Radios Symfoniorkester?
– ”Det är ju varje tonsättares dröm, tänker jag, att skriva en konsert för orkester och det är också friare än att skriva en symfoni. Även om symfonin genom århundradena har haft några variationer i form finns ändå något slags tanke om att det ska vara flera satser med olika innehåll. I en konsert för orkester, eller en symfonisk dikt eller vad man ska kalla det, är det ju mycket friare. Eller så är det bara en illusion!”
Berätta om din kompositionsprocess, hur brukar den gå till?
– ”När jag komponerar blir jag friare i min kreativitet om jag har ett tema, en berättelse eller något slags förlaga att inspireras av. Det kan vara en plats, en historia, en bok, en dikt eller en situation. Egentligen kanske det bara handlar om att lura sin kreativitet. Musiken kanske hade funnits där ändå, men det är som att jag försätter mig själv i ett flow genom att ha en story. Det blir bäst för mig så, kanske är det för att jag skriver ganska emotionell musik.
När det gällde en konsert för orkester ville jag ha något rejält med mycket material att inspireras av. Min mamma är arkeolog och hon och min pappa tog med mig på många olika arkeologiska äventyr när jag var liten. Och eftersom jag gillar att inspireras av platser tänkte jag att det kunde vara kul att skriva om någon gammal plats i Sverige. Först var jag inne på att försöka hitta en plats i Östergötland, där jag kommer ifrån, men så insåg jag att Upplands-Bro där vi bor är otroligt rikt på fornminnen.”
Strax utanför Bro finns en fornlämning med flera tusen år gamla rötter. Vid en husgrund som kan vara resterna efter en likbod börjar en 500 meter lång processionsväg från vikingatiden. Längs med vägen finns gropar som antas ha varit eldgropar eller stolphål. Vägen leder upp till en höjd med utsikt över Mälaren, men den som besöker platsen idag får tänka sig att Mälaren låg närmare, eftersom havsnivån var högre när platsen användes. Till höger om utsiktsplatsen ligger en stor stenlabyrint i marken där människor har utfört ritualer. På höjden finns två gravhögar och fyra rösen och nedanför utsiktsplatsen sträcker sig ett fält med gravkullar av olika slag. Forskarna tror att viktiga människor har förts fram på processionsvägen för att sedan begravas i högarna längst fram. Ingen av högarna har ännu undersökts, men i en av de mindre gravarna har kvarlevorna efter en kvinna från 800-talet hittats.
– ”Det är en otroligt häftig plats, definitivt i paritet med Ales stenar i på Österlen till exempel. Ales stenar har fått hur mycket uppmärksamhet som helst men den här platsen är det inte särskilt många som ens känner till. Jag läste på lite om vad det fanns för tankar och idéer på den tiden och de som levde när platsen användes antar man var ganska astronomiskt medvetna. Idag har vi vetenskap, då hade man himlakropparna att hålla sig till bland annat. Det absolut coolaste med den här processionsvägen är att om man är där vid midvintersolståndet och det är stjärnklart, så är den i exakt linje med Vintergatan. Jag blev så inspirerad av den här platsen, och en dag kom en historia till mig. Det är berättelsen om en högt aktad schamankvinna som just dött. Byns hövding sitter vid dödshuset och sörjer henne djupt. Vi får följa ceremonin längs processionsvägen och vid labyrinten och gravarna, men också möta flickan som är förutbestämd att ta över rollen som schaman och leda folket vidare in i framtiden. Sedan tonsatte jag berättelsen. Den handlar ju egentligen om något djupt mänskligt; om livet och döden, och att de unga tar vidare där de äldre lämnar. Hoppfullheten mitt i sorgen.”
Tove Dahlberg
Synopsis
I. Fortuna Imperatrix Mundi (Fortuna, världens kejsarinna)
Prologen till kantaten inleds dramatiskt med det dånande O Fortuna, en hymn till ödets nyckfulla natur, och etablerar den oförutsägbara kraften som styr människans existens.
Kören förkunnar det oundvikliga i lyckohjulet, som lyfter vissa till ära och kastar andra i förtvivlan.
I. Primo Vere (Tidig vår)
Första delen firar vårens ankomst, en tid av förnyelse, hopp och uppvaknande. Glada kör- och orkesterstycken skildrar naturens blommande och ungdomliga energi, och sammanflätar årstidens glädje med subtila underströmmar av längtan och begär.
Avsnittet med titeln Uf dem Anger (I det gröna) är en levande skildring av medeltida festligheter, och fångar glädjen i utomhussammankomster med dans, frieriets oskuld och längtan efter kärlek.
II. In Taberna (På krogen)
Stämningen förändras dramatiskt när kantaten flyttar in till en medeltida krog, för att skildra en livlig och hedonistisk scen. En värld fylld av fest, fylleri och jordiska nöjen, som fångar kroglivets kaotiska och rebelliska anda. Avsnittets satiriska humor och energi ger en skarp kontrast till mer ömma och romantiska teman i andra delar av kantaten.
III. Cour d’Amours (Kärlekens domstol)
I det sista avsnittet övergår temat till kärlek, förförelse och begär med känslor som sträcker sig från lekfull flirt till djup längtan. Det börjar med ömma, lyriska melodier som speglar romantisk och sensuell längtan, men blir mer passionerat när det utforskar kärlekens glädjeämnen och komplexitet. Avsnittet avslutas storslaget med en hymn till den höviska kärlekens gudinna, som firar hennes storhet.
IV. Fortuna Imperatrix Mundi (Fortuna, världens kejsarinna)
Kantaten avslutas med en repris av O Fortuna, vilket gör att berättelsen fullbordas. Detta slut understryker den centrala idén, som är både tidlös och universell – oavsett vilken glädje eller sorg som upplevs i livet, styr ödet ändå allt.
Andreas Konvicka
Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 55 min inkl paus
Biljetter
Ingår i följande konsertserier:
Fler konserter
Carmina Burana
Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana med Yi-Chen Lin, Radiokören och solisterna, Karolina Bengtsson, Tobias Westman och David Risberg.
Calligrammes – Radiokören möter Krista Audere
Banbrytande teknik och fransk surrealism står på programmet när Krista Audere gör debut som första gästdirigent för Radiokören.
VOCES8 feat. Radiokören
Utsökta a cappella-klanger med Grammy-nominerade brittiska vokalgruppen VOCES8 som gästas av Radiokören.