Radiokören på Nordiska museet: Tonfall under stjärnvalv
sept.
02
Lördag 21:30
DATUM PASSERAT
För Östersjöfestivalens sista konsert intar Radiokören och chefsdirigent Kaspars Putniņš Nordiska museets imponerande stora hall bara ett stenkast från Berwaldhallen. På programmet står nordisk och baltisk musik. Däribland Sverigepremiär för Britta Byströms To måner.
Medverkande
-
Radiokören
Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.
Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.
Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.
-
Kaspars Putniņš, chefsdirigent
Kaspars Putniņš är chefsdirigent för Radiokören sedan 2020, och nytillträdd chefsdirigent för Lettiska radions kör som han arbetat nära i över 30 år. Han var tidigare chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör åren 2014–2021. Som gästdirigent uppträder Putniņš regelbundet med bland andra RIAS kammarkör, SWR Vokalensemble Stuttgart, Collegium Vocale Gent, DR Vokalensemblet, Nederländska radions kör, NDR Vokalensemble Hamburg och Chorwerk Ruhr.
Putniņš är en van uttolkare av såväl renässanspolyfoni som romantiska körverk, men har under hela sin karriär haft som sin huvudsakliga inriktning att verka för och inom den samtida körmusiken. Han har odlat täta kontakter med baltiska och nordiska tonsättare såsom Maija Einfelde, Mārtiņš Viļums, Gundega Šmite, Toivo Tulev, Lasse Thoresen, Gavin Bryars and Andris Dzenitis. Han har även initierat flera sceniska projekt i samarbete med skådespelare och visuella konstnärer och arbetat nära unga körsångare och dirigenter, till exempel som konstnärlig ledare för Tenso Europe Chamber Choir åren 2013–2017.
Hösten 2023 släpptes Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra och Fyra sånger för dubbelkör, inspelade tillsammans med organisten Johan Hammarström. Hans katalog av skivinspelningar inkluderar även bland annat Pēteris Vasks Māte saule, Jonathan Harveys The Angels, Sergej Rachmaninovs Vigilia och Alfred Schnittkes Konsert för kör. Skivan med Schnittkes Psalms of Repentance och Arvo Pärts Magnificat och Nunc dimittis, inspelade med Estlands filharmoniska kammarkör, belönades 2018 med både Gramophone Award och Diapason d’Or.
Kaspars Putniņš har tilldelats två av Lettlands främsta utmärkelser för sitt musikerskap: det stora musikpriset Lielā mūzikas balva och Lettiska ministerrådets bragdpris inom kultur och vetenskap. För sin gärning som chefsdirigent för Estlands filharmoniska kammarkör belönades han 2019 med den estniska kulturstiftelsen KULKA:s årliga pris. Putniņš är född i Riga i Lettland och var bara 26 år gammal när han först tillträdde som dirigent för Lettiska radions kör.
-
Sofia Niklasson, sopran
-
Jennie Eriksson Nordin, sopran
Sopranen Jennie Eriksson Nordin är sedan 2013 anställd i Radiokören och därtill verksam som solist och sångpedagog. Hon har framträtt med ensembler som Sveriges Radios Symfoniorkester, re:Baroque, Drottningholms Barockensemble, Stockholm Sinfonietta och Kungliga Hovkapellet. Hon anlitas ofta som solist i de stora sakrala verken som Bachs Matteuspassion, Händels Messias och Mozarts Requiem. Som operasolist har hon uppträtt i bland annat Byrgitta av Carl Unander-Scharin vid Vadstena-Akademien, Rameaus Fedra och odjuret på Folkoperan och Strauss den yngres Läderlappen med Stockholms Operettensemble. Jennie är utbildad vid Musikhögskolan i Piteå och på Operahögskolan i Stockholm.
-
Lars Johansson Brissman, bas
Musiken
Ungefärlig konsertlängd: 1 tim utan paus
-
KNUT NYSTEDT: Immortal Bach (Komm, süßer Tod)
5 min
Titeln till Knut Nystedts körverk Immortal Bach kommer från den första raden i Johann Sebastian Bachs Komm, süßer Tod, komm selge Ruh (ungefär Kom, söta död, kom, välsignade vila), skriven för solosång och basso continuo.
Stycket hör till den senare delen av Nystedts repertoar, komponerat 1987, och var det sista stycke tonsättaren dirigerade med Det Norske Solistkör, som han startat 1950. Med Immortal Bach skapade Nystedt ett verk som har fått enorm spridning över världen, och där Bachs drabbande tonsättning av dödens efterlängtade vila fick en ny musikalisk dräkt. Själv gav han rekommendationen att kören bör placeras runtom publiken – kanske som ett sätt att förstärka känslan av andlig gemenskap.I stycket arrangerade Nystedt Bachs komposition för fyrstämmig kör a capella. Inledningsvis sjunger kören Bachs vackra melodislinga en gång, innan Nystedts skimrande arrangemang tar vid och sångarna utvecklar melodin i klara stämmor som i ett kanonliknande schema överlappar varandra i skiftande tempi. Med på samma gång intellektuellt precis och emotionellt svävande stämföring skapade Nystedt en överjordiskt klingande musik lika tidlös och odödlig som Bach själv.
Uppvuxen i en kristen familj i Norge gick det andliga sökandet och den kristna religionen en självklar del av Nystedts liv, och bland hans många kompositioner för kör ingår också ett hundratal psalmer och andra sakrala verk. Som en återkommande referenspunkt i musiken förekommer den gregorianska sången. Bland mer kända verk kan nämnas det 75 minuter långa oratoriet Nådevegen, komponerad under början av 1940-talet och de första åren av andra världskriget; ett flertal körverk från 1950-talet komponerade till Bibeltexter, ett hundratal psalmer samt De Profundis Op. 54 (1966), som 1984 valdes ut till ”Årets bästa verk” av the United States Choral Association. Nystedt fortsatte att komponera ända till år 2004. När han dog tio år senare, den 8 december 2014, var han 99 år och hade komponerat musik i närapå ett sekel.
Text: Hedvig Ljungar
-
BO HOLTEN: Drømte mik aen drøm i nat
2 min
Drømte mik aen drøm i nat är något så säreget som sannolikt Nordens äldsta nedskrivna, profana sång. Den danske tonsättaren och dirigenten Bo Holten har genom åren åstadkommit ett gediget opus där man återfinner såväl kör- och orkestermusik som opera och musikaler. Han verkar för att föra fram den samtida musiken men är också specialist på området tidig musik. Därför är det kanske inte så konstigt att man i hans verklista hittar ett arrangemang för kör av Drømte mik aen drøm i nat. Det som troligen är ett fragment, en inledning på en medeltida ballad, återfinns nedtecknad på ett till synes ledigt utrymme på en sida i Codex Runicus, en avskrift av Skånelagen från runt år 1300 som idag återfinns på Kungliga biblioteket. Texten är skriven med runor och musiken med så kallad koralnotskrift, lämnar en hel del utrymme för tolkningar av såväl text som melodi.
Text: Karin Ekedahl
-
ARVO PÄRT: Magnificat
6 min
Solist: Sofia Niklasson, sopran
I verken Für Alina och Spiegel im Spiegel presenterade Arvo Pärt sin kompositionsteknik ”tintinnabuli”, från latinets ord för klocka. Pärt hade inspirerats av den hypnotiska, meditativa effekten i mässandet som förekommer i kyrkliga sammanhang; Pärt själv är djupt troende och tron är en central del i hans musik. Hans Magnificat från 1989 är ytterligare ett exempel på tintinnabuli-musik och enligt dirigenten Paul Hillier det verk där Pärt använder tekniken som mest elegant.
”Idén bakom tintinnabuli kom ur en längtan efter en extremt förminskad ljudvärd som bara kan mätas i millimeter,” har Arvo Pärts fru Nora berättat. ”Till slut är lyssnarens uppmärksamhet fullständigt fokuserad. När musiken tystnar är det särskilt anmärkningsvärt att plötsligt höra din egen andning, dina hjärtslag eller en surrande lampa, till exempel.”
Magnificat är skrivet i en enda sats men kan delas upp i mindre bitar, efter hur Pärt har fördelat musiken i olika stämmor, nästan som omväxlande solist- och ensemblepartier. På det sättet skapas klanglig variation i stycket som annars är skrivet för att upplevas som konstant närvarande, som om tiden står still under framförandet. Texten kallas även Marias lovsång och kommer från Lukasevangeliet i Nya testamentet. Orden är Marias, från hennes besök hos Johannes Döparens mor Elisabet medan de båda var havande, och börjar i svensk översättning: ”Min själ prisar Herrens storhet, min ande jublar över Gud, min frälsare”.
Text: David Saulesco
-
JEAN SIBELIUS: Rakastava
8 min
Solister: Jennie Eriksson Nordin, sopran & Karl Söderström, basUtöver sina sju överjordiska symfonier och flertalet likaledes ljuvliga tonpoem komponerade den finska tonsättaren Jean Sibelius också en hel del körmusik. Intresset för körmusik gick som en röd tråd genom hans liv, och redan på 1880-talet, under studierna i komposition vid musikinstitutet i Helsingfors (senare Sibelius-Akademin), skrev han sina första sånger för kör. 89 år gammal, år 1954, skrev han sitt sista.Efter att med sitt första större körverk Venematka ha gjort stor succé i en tävling år 1893 komponerade han året efter sitt förmodligen mest omvälvande och oftast framförda a capella-verk Rakastava (Älskaren). Texten kommer från den första volymen i det litterära verket Kanteletar, en samling lyriska och episka folkdikter och ballader som bildar ett systerverk till Finlands nationalepos Kalevala, båda sammanställda av den finska författaren Elias Lönnrot.För en lyssnare av i dag ter sig musiken framför allt smekande för örat, men tillsammans med Venematka uppfattades Rakastava i tiden som viktiga impulsen till en helt ny era i den finska körmusiken. De var tekniskt svåra och översvallande moderna – på gränsen till egendomliga. En kritiker skrev: ”Sibelius sånger är mycket konstiga. Vid den första lyssningen kan man knappt ens bilda sig en uppfattning om dem, även om man vid närmare granskning finner ett stort mått av skönhet. (…) Men den vackraste av dem är otvetydigt Rakastava, även om det innehåller märkliga och uppkäftiga harmonier som man är frestad att misstänka är tryckfel i noterna.”Liksom många av Sibelius körverk från 1890-talet är Rakastava ursprungligen skriven för manskör. Fem år senare, 1898, arrangerade Sibelius om stycket för blandad kör, och 1911 skapade han en instrumental version för stråkorkester. År 1898 var också året då sammanlagt fem av hans verk för blandad kör publicerades i samlingsvolymen Sävelistö, kaikuja laulustamme (ungefär En samling melodier, ekon av vår sång), bland dem Rakastava.Text: Hedvig Ljungar -
JØRGEN JERSILD: Min yndlingsdal
4 min
Den danske tonsättaren Jørgen Jersild är i Sverige nog mest känd som pedagog. På 1950-talet engagerades han av Sven-Erik Bäck som lärare på Edsbergs Musikinstitut och många är säkert de musikstudenter som tragglat hans Lærebog i rytmelæsning.
Efter att Jersild i unga år studerat tre månader för den franske tonsättare Albert Rousell sas det ofta om honom att han han var franskinfluerad, vilket han också medgav, även om han med tiden tyckte att han var mest dansk. Maurice Ravel var en tydlig inspirationskälla men också den engelske tonsättaren Benjamin Britten. Jersilds verklista är inte så lång men körmusiken intar en central roll och samtidigt som den klingar danskt har den rötter i den texttolkande italienska och engelska traditionen.
Jersild hävdade att det Rousell framförallt lärde honom var betydelsen av klanglig jämvikt och balans och att om man blandar alla klangfärger få man bara en gråaktig gröt: ”Jag börjar med de rena färgerna och lägger sedan till de kontrasterande.” Och visst kan man förstå Jersilds resonemang när man hör hans tonsättning av 1800-talsdiktaren Steen Steensen Blichers Min ydlingsdal, (Min älsklingsdal). Här ger Jersild klangliga palett färg åt Blichers text där man identifierar romantikens: ”där du inte är, finns lycka”.
Text: Karin Ekedahl
-
EDVARD GRIEG: Hvad est du dog skjøn
6 min
Edvard Grieg skrev sina Fire Salmer frit efter gamle norske Kirkemelodier, som är den fullständiga titeln, sommaren 1906. Det är en av Norges store romantiske orkestertonsättare få sakrala kompositioner och det sista han skrev. Från början tänkte sig Grieg att psalmerna skulle vara en fortsättning på Album for Mannsang men ändrade sig och komponerade dem för blandad kör och barytonsolist i stället för manskör.
Texterna är skrivna av danska psalmförfattare. Vid tiden för texternas tillkomst var Danmark och Norge i union och danska var det officiella språket inom kyrkan, med ett skriftnära uttal av det danska skriftspråket. I enlighet med denna tradition är det praxis att sjunga Fyra psalmer med norskt uttal.
Vi kan föreställa oss hur en nutida tonsättare tar ett par hundra år gamla pietistiska texter och komponerar en svit i avantgardistisk stil, med tydliga folkmusikaliska influenser. Det är nog ungefär hur Griegs djärva harmonik, växlande dynamik och starka uttryck borde ha tett sig för den samtida lyssnaren. Då, en intressant krock mellan olika ganska skilda ideal – i dag, självklar norsk nationalromantik.
Den första psalmen, Hvad est du dog skjøn med text av biskopen Hans Adolph Brorson, har en dansant melodi som rör sig fritt mellan dur och moll.
De dogmatiska psalmtexterna låg egentligen långt från Griegs egen trosuppfattning. Han motsatte sig kyrkans, som han tolkade det, arrogans och maktfullkomlighet. Ändå kunde han inte motstå den språkliga rikedomen och den poetiska skönheten i Brorsons och Thomissøns barocktexter. Man slås av kraften och innerligheten i det som inte är något mindre än ett mästerverk.
Text: Karin Ekedahl
-
JAN SANDSTRÖM: Stora gåtan
5 min
Många känner Jan Sandström som upphovsmannen till Motorcykelkonserten, den trombonkonsert där solisten gör en magnifik entré på just en motorcykel. Många är också de körsångare som sjungit hans stilla, närmast meditativa bearbetning av Praetorius Det är en ros utsprungen som sällan lämnar julkonserts publiken oberörd.
När Radiokörens dirigent Kaspars Putniņš ringde Sandström om en verkbeställning till Östersjöfestivalen önskade Putniņš en hyllning till naturen som förenar länderna kring Östersjön: havet, landskapen, skogarna och de unika årstidsväxlingarna. Sandström började söka passande texter och hittade hos Tomas Tranströmer en poesi med samma innehåll som den musik Sandström oftast gillar att uttrycka sig i; enkelhet och underfundiga klangväxlingar som berättar om parallella verkligheter. Det resulterade i stycket Den stora gåtan som bygger på sex dikter i Svit nummer 11 från Tranströmers serie haikudikter.
Sandström konstaterar: ”Trots att varje dikt i sig rymmer en hel upplevelse känns det som att dikterna hänger ihop, har en gemensam riktning eller kärna. Havet, Guds vind i ryggen, och äppelträden spelar en central roll. Alltsammans utmynnar i meningen Den stora gåtan, som också fick bli titeln på hela körverket.”
Text: Karin Ekedahl
-
BRITTA BYSTRÖM: To måner - Sverigepremiär
5 min
I sin musik återkommer den flerfaldigt hyllade tonsättaren Britta Byström ofta till bildkonsten och litteraturen. Ett alldeles färskt exempel är orkesterverket Letter in April (2023), där Byström tar spjärn mot den danska poeten Inger Christensens diktsamling med samma namn. Stycket gavs tidigare i år ut på skiva med Athelas Sinfonietta. I oktetterna A room of one’s own samt Ink-wash on paper, båda framförda under Östersjöfestivalen 2021, tog hon inspiration av författaren Virginia Woolf respektive konstnären Gunnel Vållstrand, och med körverket To måner (Två månar), som vid den här konserten framförs för första gången i Sverige, vänder hon sig åter till poesin. Verket komponerade hon som en hyllning till den danske tonsättaren Per Nørgård på hans 90-årsdag, och sin egen verkkommentar berättar Britta Byström om bakgrunden:
”Jag valde att tonsätta Poul Borums dikt To måner – en dikt som kretsar kring några få ting som alla bär på en association till Nørgårds musikaliska värld: drömmar, månar, trådar, ”många människor”.
Drömmar och månar är båda vanliga teman i Nørgårds musik. Trådarna, med vilka diktens månar vävs, fick mig att tänka på Nørgårds uppfinning oändlighetsserien – en sorts tråd av toner som dras ur ett aldrig minskande nystan. ”Många människor” fick symbolisera den för Nørgård så typiska mångstämmigheten: rytmiska hierarkier som uppstår då många steg hörs samtidigt, men i olika tempo. I tonsättningen av To måner har jag utgått från en tvåtonsserie, en speciell variant av oändlighetsserien som Nørgård själv använt framförallt i slagverksmusik. Men istället för trummor är det här alltså röster – ”många människor” – som skapar ett rytmiskt tvåtonsuniversum.
Var det svårt att skriva ett verk som anknöt till Per Nørgårds musik? Nej, för mig vore det svårare att skriva ett verk som inte anknyter till Nørgårds musik! Har man en gång stigit in i hans musikaliska tänkande blir världen aldrig mer sig lik: den har fått ytterligare en dimension.”
Text: Hedvig Ljungar
To måner
jeg så
i drømmen mange menneskerjeg havde
(i drømmen) mange trådejeg vævede måner
i drømmeto måner hængte jeg
i drømmen op på himlenmange mennesker i drømmen gik forbi
(Poul Borum, ur Hver dag på ny, 1982)
-
ANNA-KARIN KLOCKAR: Limu, lima
2 min
År 2022 var det 150 är sedan Hugo Alfvén föddes. Jubileet firades bland annat med en allsångskonsert i Berwaldhallen med Radiokören och sjungande publik, allt under ledning av Maria Goundorina. Till evenemanget hade en handfull svenska tonsättare ombetts att göra sin egen tolkning av en Alfvén-tonsättning eller något av hans välkända arrangemang. Ett uppdrag gick till Anna-Karin Klockar som efter att ha varit verksam som tonsättare i Italien i 25 år flyttat tillbaka hem till Dalarna. Hon valde att låta sig inspireras av ett arrangemang vilket: ”kändes mer rätt än att pilla på en tonsättning”. Valet föll på Vallvisa från Älvdalen, mer känd som Limu, limu lima eller Limu, limu laima som titeln är på Älvdalska – ibland benämnd som en medeltida Mariabön men det finns det sannolikt inga belägg för. Ett självklart val tyckte emellertid Klockar som efter hand insåg att hon hört sången sjungas många gånger av operasångerskan Hanser Lina Göransson under sin uppväxt. Sångerskan upptäcktes av Alfvén som 13-åring och var hans favoritsolist i Siljanskören som han bildade och ledde i många år. Göransson hade efter avslutad operakarriär flyttat tillbaka till Orsa där också Anna-Karin Klockar växte upp. Alfvén skrev sitt arrangemang för kör och sopransolist 1923 och tillägnade det Leksands hembygdskör som kom att utgöra kärnan i Siljanskören. Anna-Karin Klockars stämningsfulla arrangemang uruppfördes av Radiokören och har sjungits på den turné som kören gjorde i norra Sverige under maj 2023.
Text: Karin Ekedahl
Om konserten
Radiokören bjuder, under Östersjöfestivalens allra sista konsert, på ett nordiskt musikaliskt smörgåsbord, som börjar med ett stycke ur Immortal Bach (1987). Detta är en a cappella-komposition för blandad kör av Knut Nystedt, skriven för hans ensemble Det Norske Solistkor. Nystedt utgår här ifrån inledningen av J.S. Bachs kända koral, Komm, süßer Tod, och körstämmorna breder ut sig i klangkluster med hjälp av stämvis uppdelade och individuella tempi.
Folkvisorna intar en mycket stark del av den danska sångskatten, och den medeltida visan Drømte mik aen drøm i nat är Nordens äldsta profana visa, skriven i Skåne runt 1300. Dirigenten och kompositören Bo Holten arrangerade den för sin vokalensemble, Musica Ficta, och det är den versionen som presenteras här.
Magnificat (1989), Marias lovsång ur Lukasevangeliet, är skriven för femstämmig kör av den estniske kompositören Arvo Pärt. Verket är komponerat i hans egna avskalade stil, den så kallade tintinnabuli-stilen, som bland annat karaktäriseras av ett långsamt tempo och upphöjt, meditativt lugn.
Rakastava (Den älskande) av Jean Sibelius är ursprungligen en körsvit för manskör komponerad 1893, och bygger på ett antal finska folkdikter ur samlingen Kanteletar, ett systerverk till eposet Kalevala. Sibelius arrangerade senare om det för blandad kör 1898.
Min Yndlingsdal komponerades 1957, och är den första i Jørgen Jersilds Tre danske Romancer For Kor. Texten är av diktaren Steen Steensen Blicher (1782-1848), och beskriver den smärtfyllda längtan tillbaka till barndomen och det förlorade paradiset – ”min favoritdal”.
Hvad Est Du Dog Skjøn är hämtad ur Fire Salmer (Fyra psalmer för blandad kör a cappella med barytonsolo), och bygger på en norsk folkmelodi med text av Hans Adolph Brorson. De blev den åldrade Griegs sista opus, och bär en känsla av evighet och avsked till livet.
Jan Sandströms körverk Den stora gåtan uruppfördes av Radiokören under Östersjöfestivalen 2021. Verket är en hyllning till naturen kring vårt innanhav, och bygger på dikter av Tomas Tranströmer.
Britta Byströms körverk To måner (2022) med text av Poul Borum är en födelsedagshyllning till Per Nørgård på hans 90-årsdag, och framförs nu av Radiokören för första gången i Sverige. Hon har utgått från hans ’oändlighetsserie’, och skapar ett rytmiskt universum för röster med endast två toner som utgångspunkt, helt i hans anda.
Anna-Karin Klockars Limu, limu, lima för a capella-kör är ett arrangemang efter Hugo Alfvéns kända körstycke, som i sin tur bygger på en traditionell folkvisa från Dalarna. Arret skapades för Radiokören, och framfördes i samband med firandet av Hugo Alfvéns 150-årsdag i Berwaldhallen 2022.
Text: Andreas Konvicka
sept.
02
Lördag 21:30
DATUM PASSERAT