arrow

Rucklarens väg enligt Barbara Hannigan

Igor Stravinskys neoklassiska opera från 1951 är en moralsaga om en ung mans uppgång och fall. Den kanadensiska operasångerskan och dirigenten Barbara Hannigan leder denna halvsceniska uppsättning med Svenska Kammarorkestern, Radiokören och solister från det internationella mentorskapsinitiativet Equilibrium Young Artists.

I Svenska Akademiens ordbok står ”ruckla: festa, rumla, supa; leva i sus o. dus, föra ett utsvävande liv”.

Rucklarens väg är på många sätt typisk för Igor Stravinsky. Det är en på samma gång tillbakablickande och nyskapande opera, både underfundig och övertydlig. Till och med karaktärernas namn är fabelaktiga: den sanna kärlekens hjältinna Anne Trulove (Tamara Bounazou); den djävulska Nick Shadow (Douglas Williams) med sina mörka baktankar; rucklaren själv, Tom Rakewell (Elgan Llŷr Thomas) – ”rake” är det engelska ordet för rucklare; den excentriske auktionsutroparen Sellem (Robin Bailey); den skäggiga damen Baba the Turk (Maggie Reneé); samt bordellmamman Goose – en anspelning på Gåsmors sagor – dårhusväktaren och pappa Trulove (Tristan Hambleton).

Barbara Hannigan, den hyllade operasångerskan som nått stora framgångar även som dirigent, leder denna halvsceniska föreställning regisserad av Josie Daxter. Föreställningen ges även i Örebro konserthus och Kölnerfilharmonin. Solisterna, som kommer från Barbara Hannigans mentorsprogram Equilibrium Young Artists, levandegör operan med kostymer, attribut, sceniska förflyttningar och suggestiv ljussättning.

Igor Stravinsky var känd för musikaliska påhitt och tvära kast. I 1910-talets Paris hade Ryska balettens föreställningar till hans musik fått både publik och kritiker att tappa andan (”Barbariskt!” utbrast den franska pressen om Våroffer). Stravinsky hade eldat på sin ryska glöd tills gnistorna yrde och dissonanserna sprakade. Där, i trettioårsåldern, hade han hittat sin nisch: att göra något helt nytt inom ramarna för något välkänt.

Knappt fyrtio år senare hade Stravinsky hunnit med flera byten av både musikalisk stil och adress. I Kalifornien var klimatet milt. Stravinsky gick och funderade på att skriva en opera på engelska nu när han blivit amerikansk medborgare. Han hade sett en utställning i Chicago med en serie etsningar av den engelska 1700-talskonstnären William Hogarth och fastnat för den färgstarka berättelsen om en ung man som överger sin fästmö för ett liv i storstaden och går under. Serien hette ”En rucklares väg”. Nu behövdes någon som kunde skriva ett riktigt bra libretto till hans opera.

Stravinsky älskade konst och litteratur. I Frankrike var han nära vän med Pablo Picasso, och i sitt hem i Beverly Hills ordnade han litterära lördagsluncher för ett gäng brittiska avantgarde-författare. Bland dem fanns poeten W.H. Auden, som visade sig ha absolut gehör för sångbara textlinjer. Tillsammans med Auden och hans samarbetspartner (och älskare) Chester Kallman påbörjade Stravinsky sin enda helaftonsopera, Rucklarens väg. Den hade premiär i Venedig 1951.

I Rucklarens väg ser vi musikhistorien, särskilt 1700-talet, genom en skrattspegel. Här hamnar Mozartinspirerade kadenser på sniskan, baslinjerna hittar inte tillbaka till ursprungstonarten och drillar à la Händel far på villovägar. Barocka recitativ ackompanjeras av tidstypisk cembalo men harmoniken klingar modernistiskt. ”Konst är friare när den är mer begränsad… Min frihet kommer att bli så mycket större och mer meningsfull ju snävare mitt handlingsfält är,” sade Stravinsky.

Text: Janna Vettergren & David Saulesco


RADIOKÖREN

dot 2023/2024

Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Svenska Kammarorkestern har Örebro konserthus som sin hemvist men har skapat sig en plats på de stora scenerna världen över. Bland annat har de spelat flera gånger under BBC Proms i London och på Lincoln Center i New York City. De har förärats med hyllande recensioner även i Japan, Österrike och Frankrike och uppträtt inte bara vid Proms-festivalen utan också Festspelen i Salzburg.

Orkestern grundades 1995 och fick sin första chefsdirigent hösten 1997 i Thomas Dausgaard, som hjälpte orkestern att hitta sin unika klang under ett tidigt, flerårigt projekt – att spela in Beethovens samtliga orkesterverk. Vidare samarbeten med dirigenter som Andrew Manze har breddat orkesterns repertoar till barocken och klassicismen och tonsättare som HK Gruber och Brett Dean har bidragit till perspektiv på den samtida orkestermusiken.

Sedan 2019 är Martin Fröst chefsdirigent för Svenska Kammaorkestern. Med Fröst har orkestern nyligen spelat in en skiva med Mozartverk, och tidigare gjort en tågturné genom Europa där de utforskat Mozarts historiska fotavtryck på kontinenten. Under Thomas Dausgaards 22 år som chefsdirigent har orkestern spelat in verk av inte bara Beethoven utan också bland andra Tjajkovskij, Dvořák, Bruckner och Schubert. Dausgaard har sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigent.

Sångerskan och dirigenten Barbara Hannigan hyllas världen över för sin mångfasetterade konstnärliga och kreativa gärning. Hon har uruppfört mer än 90 nya verk med särskilt nära samarbeten med tonsättare som Pierre Boulez, Henri Dutilleux, György Ligeti, Salvatore Sciarrino, George Benjamin och Hans Abrahamsen. Hon har även arbetat nära bland andra multiinstrumentalisten John Zorn, koreografen Sasha Waltz och dirigenter som Simon Rattle, Kent Nagano, Andris Nelsons och Esa-Pekka Salonen, samt regissören Katie Mitchell.

Nyligen har Hannigan bland annat gjort en banbrytande nyuppsättning av Francis Poulencs La voix humaine där hon både sjunger, dirigerar och interagerar med live-video. Uppsättningen är skapad av Hannigan i samarbete med videokonstnären Denis Guéguin, uruppfördes med Franska Radions orkester och har sedan dess satts upp runt om i världen, bland annat i Köpenhamn, Göteborg, London, Rotterdam, Spoleto och Wrocław.

Som sångerska har hon nyligen uruppfört Golfam Khayams I am not a tale to be told med Islands symfoniorkester, Split the Lark och Star Catcher av John Zorn, In the Half Light av Zosha di Castri med Toronto symfoniorkester, samt ett projekt med den franska pianoduon Katia och Marielle Labèque inspirerat av Hildegard von Bingen. Under säsongen 2023/24 uruppför hon nya verk av Jan Sandström, Salvatore Sciarrino och John Zorn.

Hannigan har dirigerat framstående orkestrar runt om i Nordamerika och Europa och uppträtt vid prestigefyllda festivaler i exempelvis Spoleto, Köpenhamn, och Aix-en-Provence. Hon har spelat in flera prisbelönade och hyllade album. Våren 2024 släpps en skiva med sånger av Olivier Messiaen inspelade med pianisten Bertrand Chamayou. Hon är initiativtagare till mentorsprogrammen Equilibrium Young Artists och Momentum som erbjuder konstnärlig och karriärmässig vägledning för unga musiker. Hannigan själv har tilldelats en lång rad priser och utmärkelser; nyligen utnämndes hon till Årets artist 2022 av Gramophone Magazine och utdelades den franska statsorden Officier des Arts et des Lettres samma år. Hon är uppvuxen i Waverley i Nova Scotia, Kanada.

Den fransk-algeriska sopranen Tamara Bounazou är aktuell säsongen 2023/2024 som Eurydike i Offenbachs Orfeus i underjorden vid Elbfilharmonin i Hamburg under ledning av Marc Minkowski, samt som Anne Trulove i Stravinskys Rucklarens väg med Svenska Kammarorkestern och dirigent Barbara Hannigan på en internationell turné.

Bounazou gjorde sin professionella debut 2020 som Susanna i Mozarts Figaros bröllop på Théâtre des Champs-Élysées i Paris i regi av Gilles Rico, med dirigent Ińaki Encina Oyón. Säsongen 2021/2022 gjorde hon scendebut på Palais Garnier i rollerna Amour och Clarine i Rameaus Platée i regi av Laurent Pelly, med dirigent Marc Minkowski. Året efter sjöng hon Papagena i Mozarts Trollflöjten på Bastilleoperans scen i Robert Carsens regi, med dirigent Antonello Manacorda. Bland hennes andra roller kan nämnas Greta i Humperdincks Hans och Greta, Dido i Purcells Dido och Aeneas, Titania i Brittens En midsommarnattsdröm och Grevinnan i Mozarts Figaros bröllop.

Tamara Bounazou är uppvuxen i Montbéliard i Frankrike, började sina sångstudier vid 5 års ålder i hemstadens konservatorium, och har genomfört högre studier vid Musikhögskolan i Lyon och därefter Universitetet för musik och scenkonst i Wien. Hon har redan belönats med flera prestigefyllda priser, både för sina operaframföranden och för konserter i duon Moine oú Voyou med pianisten Anna Giorgi.

 

Den walesiske tenoren Elgan Llŷr Thomas är aktuell säsongen 2023/2024 som Tom Rakewell i Stravinskys Rucklarens väg med Svenska Kammarorkestern och dirigent Barbara Hannigan på en internationell turné, en roll han tidigare sjungit på La Monnaie i Bryssel under Klara-festivalen 2019. I juni 2023 släpptes hans debutalbum Unveiled, där Llŷr Thomas utforskar queera inslag i efterkrigstidens brittiska romanser.

Nyligen rolldebuterade han som Rinuccio i Puccinis Gianni Schicchi i Sir David McVicars uppsättning av Puccinis Triptyken på Scottish Opera. Han scendebuterade på Opéra Comique i Paris i Breaking the Waves av Missy Mazzoli, och rolldebuterade som Hertigen av Mantua i Verdis Rigoletto på Opera Holland Park i London.

Elgan Llŷr Thomas har vunnit Stuart Burrows International Voice Award, Kerry Keane Young Artist Award, Publikens pris vid Azuriales-festivalen och tilldelats Bryn Terfel-stipendiet vid Urdd National Eisteddfod.

 

Den amerikanske basbarytonen Douglas Williams är utbildad vid New England-konservatoriet i Boston, Yale universitet i New Haven i hemstaten Connecticut, och vid Tanglewood Music Center i Boston. År 2014 flyttade han till Tyskland för att medverka i en uppmärksammad uppsättning av Monteverdis Orfeo av koreografen Sasha Waltz vid Oper Unter den Linden i Berlin och Nederländska nationaloperan.

De senaste åren har Williams uppträtt med Berlinfilharmonikerna, Bostons symfoniorkester, National Symphony Orchestra i Washington D.C. och med barockensemblerna Tafelmusik, Les talens lyriques och Philharmonia Baroque. Han medverkar i Boston Early Music Festivals Grammy-belönade inspelning av Charpentiers Orfeus nedstigning i underjorden.

Den engelske tenoren Robin Bailey turnerar är aktuell som auktionsutroparen Sellem i Rucklarens väg med dirigent Barbara Hannigan. Sommaren 2023 sjöng han Henry Crawford i Jonathan Doves opera Mansfield Park under Waterperry Opera Festival samt Pirelli i Stephen Sondheims Sweeney Todd på West Green House Opera.

På hans tidigare rollista finns bland annat Fenton i Falstaff och Alfred i Läderlappen vid Ilford Opera, Gastone i La traviata vid Nevill Holt Opera, titelrollen i Candide vid West Green House Opera samt Jean Valjean i Les misérables och Tony i West Side Story vid Grange Park Opera. Som konsertsångare har han sjungit solistpartier i bland annat Bachs Mässa h-moll, Mozarts Requiem, Rachmaninovs Klockorna och Händels Israel i Egypten.

Robin Bailey är en av de ursprungliga medlemmarna i den hyllade engelska vokalensemblen Voces8. Han har vunnit andrapris i den internationella Lotte Lenya-tävlingen i New York City och Young Artists-priset vid Les Azuriales-tävlingen i Nice. Han medverkar som skådespelare i en miniserie av Danny Boyle om oljemagnaten J. Paul Getty. Han har studerat vid Royal Academy of Music i London och på operalinjen vid Guildhall School of Music and Drama.

Den engelske basbarytonen Tristan Hambleton är bland annat aktuell som solist i Händels Messias under ledning av Marc Minkowski vid Auditorium de Bordeaux, i Purcells The Indian Queen med Emmanuel Haïm och Concert d’Astrée på Europaturné, i George Benjamins Lessons in Love and Violence under ledning av tonsättaren själv och med Mahler Chamber Orchestra, samt som Pappa Trulove i Rucklarens väg med Barbara Hannigan och Svenska Kammarorkestern.

Hambleton har även sjungit Tom i Maskeradbalen vid Welsh National Opera, Karl i urpremiären av David Bruces Nothing vid Glyndeborne, Marullo i Rigoletto och Angelotti i Tosca vid Nevill Holt Opera och Hermann Ortel i ett konsertant framförande av Mästersångarna i Nürnberg med Halléorkestern under ledning av Mark Elder. På konsertscenen har han även sjungit bland annat Mozarts Requiem med Halléorkestern, Haydns Theresiamässa och Elgars The Apostles med Royal Philharmonic Orchestra i London, samt Bachs Matteuspassion med Academy of Ancient Music och Purcells Verse Anthems med Le Banquet Céleste och Ensemble Correspondances.

Han är uppvuxen i London, studerade först konsthistoria på St John’s College vid universitetet i Cambridge och vid Heidelbergs universitet, och därefter sång vid Royal Academy of Music i London.

Den amerikanska mezzosopranen Maggie Reneé är aktuell som Venus i Offenbachs Orpheus i underjorden på Wiener Volksoper, titelrollen i Bizets Carmen vid Juilliard Opera i New York City och som Baba the Turk i Stravinskys Rucklarens väg på turné med Barbara Hannigan och Svenska Kammarorkestern. Sommaren 2023 sjöng hon Nicolette i Prokofjevs Kärleken till de tre apelsinerna vid Des Moines Opera. Säsongen 2022/2023 sjöng hon Irene i Händels Atalanta, Andre gosse i Mozarts Trollflöjten vid Merola Opera och Baba the Turk vid Juilliard Opera.

Bland Reneés andra framträdanden kan nämnas titelrollen i Peter Brooks La tragédie de Carmen och Cherubino i Figaros bröllop. Hon har vunnit Metropolitan Opera Competition Grand Final och tilldelats Opera Index- och Igor Gorin Memorial-priserna. Hon har kandidat- och masterexamen vid Juilliard School i New York City, är uppvuxen i Los Angeles i Kalifornien och komponerar musik på fritiden.

 

Josie Daxter arbetar internationellt som rörelse-, teater- och operaregissör. Hon är knuten till det brittiska teaterkompaniet The PappyShow och har sedan 2010 arbetat med Simon McBurneys turnerande teatersällskap Complicité. På West End har hon regisserat engelska National Youth Theatres uppsättning av Shakespeares Mycket väsen för ingenting.

Under 2024 arbetar hon med Stravinskys Rucklarens väg tillsammans med Barbara Hannigan och Equilibrium Young Artists, Svenska Kammarorkestern och Radiokören, samt en scenisk uppsättning av Mozarts Requiem för Theater Basel tillsammans med Raphaël Pychon och Ensemble Pygmalion.

Daxter har arbetat med Simon McBurney och Romeo Castellucci på operaproduktioner vid festivalerna i Adelaide och Aix-en-Provence, på San Carlo-teatern i Neapel, La Monnaie i Bryssel, Wiener Festwochen, Reina Sofia-operan i Valencia, De Nationale Opera i Amsterdam och English National Opera. Hon leder kurser och workshops för olika slags deltagare i den kreativa processen i områden såsom kreativt samarbete, kreativ lek, fysisk teater, dockspel och scenisk rörelse.

Under uppväxten sjöng svenske Gregor Zubicky i gosskör och tänkte sig en framtid som operasångare, men började spela oboe när han kom i målbrottet. Han utbildade sig till oboist vid Musikhögskolan Ingesund och Norges musikhögskola och var därefter anställd i Bergens filharmoniska orkester under 20 år. Under tiden i Bergen var han också verksam som solist.

När Zubicky drabbades av en neurologisk sjukdom som påverkade finmotoriken i hans händer bytte han spår. Sedan starten 1995 har han varit konstnärlig ledare för Svenska Kammarorkestern. Ambitionsnivån har alltid varit hög och Zubickys samarbete med orkesterns första chefsdirigent, Thomas Dausgaard, har bidragit till att etablera Svenska Kammarorkestern såväl nationellt som internationellt.

 

Musiken

Ungefärliga tider

Första akten börjar på den engelska landsbygden. Tom Rakewell uppvaktar Anne Trulove, men hennes far tvivlar på att han är en lämplig make. Pappa Trulove försöker förmå Tom att skaffa sig ett jobb, men Tom väljer i stället att lita på att lyckan står honom bi i livet. När Tom önskar att han hade pengar visar sig plötsligt en främling, Nick Shadow, som berättar att Tom skall få ärva en förmögenhet efter en rik farbror. Nick erbjuder sig också att gå i tjänst som Toms betjänt, och tillsammans reser de till London för att lösa ut arvet.

Väl i storstaden introduceras Tom av sin nye betjänt till de osedliga nöjena som erbjuds på Londons bakgator. Mot bättre vetande och trots sitt plågade samvete lockas Tom att spendera en natt med bordellmamman Mother Goose. Hemma på landsbygden anar Anne oråd och ger sig av efter Tom, för att rädda honom.

När andra akten börjar är Tom uttråkad och desillusionerad. Tom önskar att han var lycklig; då föreslår Nick att han friar till den beryktade skäggiga damen, Baba the Turk. Kort därefter kommer Anne fram till Toms bostad i London och möter det nygifta paret på väg hem från kyrkan. Anne blir förfärad, och fastän han är fylld av ånger och kval, ber Tom henne att gå igen.

Tom är inte lycklig i sitt nya äktenskap. Baba är hetlevrad och excentrisk, och paret grälar hetsigt. Nick kommer till Tom i drömmen och visar honom en makalös maskin som Nick påstår kan förvandla stenar till bröd. Tom vaknar till och önskar att det han drömde var sant – och framför honom står oförklarligt maskinen han sett i sin dröm. Tom hoppas att han med maskinens hjälp ska kunna göra världen bättre och därmed göra sig förtjänt av Anne igen. Nick, å sin sida, fokuserar på möjligheten att tjäna en hacka på den makalösa maskinen.

Tredje akten inleds under en auktion där den ruinerade Toms alla ägodelar skall säljas av Sellem, en manisk auktionsförrättare. Till och med Baba är till salu; hon har varit som förstenad ända sedan hon och Tom grälade. Under auktionen vaknar hon till liv igen, och fortsätter gräla med besökarna på auktionen. Baba uppmanar Anne att söka upp Tom och berättar att han fortfarande älskar henne. Innan Anne ger sig av varnar Baba henne för Nick Shadow.

På en kyrkogård avslöjar Nick vem han egentligen är, och avkräver Tom hans odödliga själ. Nick erbjuder honom dock en sista chans: ett hasardspel, som Tom mot alla odds vinner. Men när Nick sjunker ner i graven egentligen ämnad åt hans herre, förlorar Tom slutligen förståndet. Tom hamnar på dårhuset Bedlam, där han tror sig vara guden Adonis som inväntar sitt bröllop med gudinnan Venus. När Anne besöker Tom ser han henne som Venus, och ber henne sjunga honom till sömns. Anne lämnar sedan Tom i tysthet och när han vaknar igen ensam, dör han.

Text: David Saulesco

Ungefärlig konsertlängd: 3 tim inkl paus

Lyssna på P1 Kultur från 2018 – Soprandirigenten Barbara Hannigan i helfigur